preventivní program školy
ŠKOLNÍ ROK 2023/2024
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název a adresa školy |
Základní a mateřská škola Hoštka, Litoměřická 267, 411 72 Hoštka |
Jméno a příjmení ředitele |
Mgr. Radovan Rieger |
Telefon na ředitele |
|
E-mail na ředitele |
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
Jméno a příjmení školního metodika prevence (ŠMP) |
Mgr. Jiřina Krejzová |
Telefon |
775 444 090 |
|
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
Jméno a příjmení výchovného poradce (VP) |
Mgr. Věra Hubalová |
Telefon |
416 814 145 |
|
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
Jméno a příjmení dalšího člena preventivního týmu –psycholog apod. |
Mgr. Jana Haslingerová |
Telefon |
|
|
PPŠ vypracoval(a): |
Mgr. Jiřina Krejzová |
Datum, podpis |
Datum |
Podpis ředitele/ředitelky školy |
|
Seznámení ředitele/ředitelky školy s PPŠ |
1.10.2023 |
|
Seznámení pedagogického sboru školy s PPŠ |
1.10.2023 |
|
Obsah
A. Zmapování situace ve škole pro stanovení cílů PPŠ
B. Cíle vyplývající ze zmapování situace
C. Strategie a metody dosahování cílů, formy realizace PPŠ
I. Práce pedagogického sboru a vedení školy
II. Spolupráce školy s rodiči
III. Program preventivních aktivit pro žáky školy
IV. Spolupráce s okolím školy
V. Rámcový časový harmonogram realizace programu
VI. Postup školy při výskytu a zneužívání návykových látek
VII. Program proti šikanování, krizový plán
VIII. Evidence a způsob vyhodnocení PPŠ
V. Přílohy
Použité zkratky:
PPŠ – preventivní program školy
RCH – rizikové chování
A. ZMAPOVÁNÍ SITUACE VE ŠKOLE
PRO STANOVENÍ CÍLŮ PPŠ
1. Popis současného stavu ve škole
Naše škola leží v obci Hoštka nedaleko Štětí. K základní škole patří i mateřská škola a součástí je také školní jídelna a školní družina.
Školu v letošním roce navštěvuje 240 žáků základní školy a 57 žáků mateřské školy. Ve škole a školce pracuje 23 učitelů, 10 asistentů pedagoga, 4 vychovatelky a školní psycholožka.
Hlavní činností školy je uspokojování potřeb žáků v oblasti základního vzdělávání. Samotný vyučovací proces je realizován nejen v kmenových třídách, ale též v odborných učebnách. Z cizích jazyků probíhá na škole výuka anglického (již od 1. ročníku) a německého jazyka (od 8. ročníku). Pro žáky se specifickými poruchami učení jsou vytvořeny reedukační hodiny zaměřené na korekci těchto vad a mají vytvořeny individuální plány.
Pro děti, které potřebují péči mimo vyučování, fungují čtyři oddělení školní družiny. ŠD je v provozu každý všední den od 5:45 do 16:00 a je plně využita.
Určitá rizika představuje městský park nad školou a další místa v obci, kde se žáci scházejí a mohou se tak setkat s lehčími drogami (především s tabákovými výrobky). Z oblasti rizikového chování pedagogové poukazují zejména na nárůst záškoláctví, kouření a špatné klima tříd a vztahy mezi žáky. Problematika tvrdých drog se v naší škole neobjevila.
.
2. Hodnocení situace v oblasti rizikového chování ve škole z hlediska rodičů žáků
Z diskusí na třídních schůzkách dělají rodičům starosti především vzájemné vztahy mezi žáky (především na 2. stupni), dále zneužívání tabákových výrobků. Škola by se proto mě zaměřit především na budování vztahů ve třídách.
3. Hodnocení situace v oblasti rizikového chování ve škole z hlediska žáků
Žáci 2. Stupně rovněž negativně hodnotí vzájemné vztahy ve třídě. Je proto nutné se v rámci práce s třídním kolektivem nejen prostřednictvím třídnických hodin zaměřit na zlepšení komunikace, spolupráce, tolerance a ochotu pomáhat.
4. Hodnocení PPŠ minulého školního roku
V uplynulém školním roce jsme se na naší škole nejvíce potýkali s problematikou záškoláctví, kouřením, problematickými vztahy mezi žáky. Proto se v letošním školním roce chceme zaměřit na prevenci tohoto rizikového chování.
B. CÍLE VYPLÝVAJÍCÍ ZE ZMAPOVÁNÍ SITUACE
Základním principem primární prevence rizikového chování u žáků je předcházení a minimalizace rizikových projevů chování, výchova ke zdravému životnímu stylu, k rozvoji pozitivního sociálního chování a ke zvládání náročných a zátěžových situací.
1. Dlouhodobé cíle MPP odpovídají Školní strategii primární prevence rizikových projevů chování uvedené v ŠVP Škola pro všechny, s platností od 1.9.2012.
- Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování
- U žáků předcházet následujícímu typu RCH
- Boj proti drogovým závislostem, alkoholismu a kouření
- Ohrožování mravní výchovy mládeže, týrání, sexuální zneužívání dětí
- Adaptace žáků a umění učit se, zdravý životní styl
- Volný čas a zájmové aktivity
- Zneužívání virtuálních NL (počítače, televize,…) a patologické hráčství (gambling)
- Záškoláctví
- Šikanování, vandalismu a jiných forem násilného chování
- Xenofobie, rasismu, intolerance a antisemitismu
- Rizikové sporty a rizikové chování v dopravě
- Sexuální rizikové chování
2. Krátkodobé cíle MPP jsou zformulovány na období jednoho roku a diferencovány podle vymezení níže uvedených cílových skupin.
- Zapojení všech pedagogických pracovníků do systému prevence
- Zaměření na posílení kázně žáků
- Boj se šikanou
3. Vymezení cílových skupin
a) žáci školy
- Žáci 1. stupně
- Žáci 2. stupně
b) pedagogičtí pracovníci a ŠMP
c) rodiče dětí a veřejnost
d) ostatní subjekty
- Orgány státní správy a samosprávy
- Neziskové organizace
4. Rozdělení cílů podle cílových skupin
a) žáci školy
- Žáci 1. Stupně
- Zapojení žáků do spoluvytváření třídních pravidel
- Vést žáka k přijetí zodpovědnosti k daným právům a povinnostem
- Zlepšit klima tříd
- Rozvíjet sociální dovednosti žáků – vztahy s ostatními, respektování osobnostních odlišností žáků, umění spolupráce, řešení konfliktů, schopnost pomáhat
- Aktivní vyplňování volného času žáků
- Žáci 2. Stupně
- Zapojení žáků do spoluvytváření třídních pravidel
- Zapojení žáků do spoluvytváření třídních pravidel
- Vést žáka k přijetí zodpovědnosti k daným právům a povinnostem
- Zlepšit klima tříd
- Rozvíjet sociální dovednosti žáků – vztahy s ostatními, respektování osobnostních odlišností žáků, umění spolupráce, řešení konfliktů, schopnost pomáhat
- Aktivní vyplňování volného času žáků
- Vytváření a podpora zdravých vztahů mezi žáky
- Omezit RCH u žáků
b) pedagogičtí pracovníci a ŠMP
- Další vzdělávání v oblasti PP RCH
- Spolupráce s třídními učiteli (zachycování varovných signálů s možností rozvoje rizikového chování)
- Zapojení Třídních učitelů do práce se třídou – třídnické hodiny
- Zvyšovat informovanost pedagogů v oblasti primární prevence
- Sebevzdělávání – studium k výkonu specializovaného povolání
- Vzdělávání pedagogů podle nabídky DVPP
c) rodiče dětí a veřejnost
- Nabídka individuálních konzultací
- Komunikace s rodiči na třídních schůzkách o problematice vztahů ve třídě, o šikaně apod.
d) ostatní subjekty
- Orgány státní správy a samosprávy
- Spolupráce s PPP, SPP, Policií ČR, OSPOD atd.
- Neziskové organizace
- Realizace programů primární prevence
C. STRATEGIE A METODY DOSAHOVÁNÍ CÍLŮ,
FORMY REALIZACE PPŠ
I. PRÁCE PEDAGOGICKÉHO SBORU A VEDENÍ ŠKOLY
1. Oblasti přímé práce pedagogů
Vedení školy úzce spolupracuje s pedagogickým sborem, sleduje efektivitu prevence rizikového chování, sleduje problémy v kontextu celé školy a organizačními opatřeními zlepšuje klima školy. Společnými aktivitami se snaží prohlubovat vzájemné vztahy mezi pedagogy, v případě potřeby se účastní setkání rodiny a školy, jejichž cílem je stanovení nápravných opatření s důrazem na zodpovědnost, žáka, školy i zákonných zástupců.
- Spolupráce s žákovským senátem
- Pravidelné třídnické hodiny (1x měsíčně)
- Redukce nevhodného chování jednotlivce v kolektivu, popř řešit týmově ve spolupráci s TU, ŠMP, VP a vedením školy
- Spolupráce s orgány statní správy
- Nabídka individuálních konzultací pro rodiče
- Komunikace s rodiči o problematice RCH (záškoláctví, šikana, kyberšikana, vztahy mezi žáky) na třídních schůzkách
- Volnočasové aktivity pro žáky 1. i 2. Stupně
- Realizace programů primární prevence dle nabídky
2. Plán vzdělávání ŠMP a dalších pedagogických pracovníků v oblasti prevence RCH
Bude-li k dispozici další možnost Hodnotového vzdělávání dle Cyril-Mooney, určitě využijeme pro pedagogické pracovníky, především pro třídní učitele.
Učitelé i další pedagogičtí pracovníci mohou využívat nabídky školení, nejen v oblasti primární prevence.
3. Způsob spolupráce s ostatními pedagogy
ŠMP spolupracuje s pedagogy, informuje je a zajišťuje jejich metodické vedení v oblasti prevence RCH. Vzájemné předávání informací probíhá prostřednictvím pravidelných porad, které se konají každé pondělí. Na základě domluvy jsou možné osobní konzultace.
Preventivní tým:
- Vedení školy: Mgr. Radovan Rieger
Mgr. Martina Ratajová
- Školní metodik prevence: Mgr. Jiřina Krejzová
- Výchovná poradkyně a speciální pedagog: Mgr. Věra Hubalová
- Školní psycholožka: Mgr. Jana Haslingerová
Školní metodik prevence
- Zpracovává MPP
- Koordinuje aktivity školy zaměřené na prevenci RCH
- Při výskytu RCH kontaktuje odborné pracoviště
- Poskytuje poradenské služby žákům i rodičům
- Mapuje a vyhledává problémy v jednotlivých kolektivech (spolupráce s TU)
Výchovný poradce a speciální pedagog:
- Poskytuje poradenské služby rodičům a žákům
- Volba povolání
- Pedagogicko-psychologické poradenství pro žáky s SPU
- Kooperuje s TU tvorbu IVP
- Spolupracuje s PPP a SPC
Školní psycholožka:
- poskytuje individuální konzultace pro žáky, pedagogické pracovníky i rodiče
- Spolupracuje se ŠMP a TU při realizaci třídnických hodin, popř. při řešení kázeňských a jiných problémů v daném kolektivu
- Mapuje klima jednotlivých tříd.
II. SPOLUPRÁCE ŠKOLY S RODIČI
Způsoby seznámení rodičů s činností ŠMP, možnostmi spolupráce, seznámení s PPŠ, další aktivity podporující spolupráci školy s rodiči
Spolupráce s rodiči je důležitou součástí pro realizaci MPP. Pravidelně jsou rodiče informování o dění ve škole především na třídních schůzkách (o chování a prospěchu) a prostřednictvím webových stránek.
K případnému řešení problémů mohou využít konzultačních hodin ŠMP, telefonicky, osobně, nebo prostřednictvím elektronické žákovské knížky mohou kontaktovat všechny pedagogické pracovníky.
Vyskytnou-li se výchovné problémy, jsou řešeny pohovorem s rodiči, TU, VP, ŠMP a vedením školy. O průběhu jednání a možnostech a způsobech řešení je proveden zápis, který je jako příloha vložen do katalogového listu žáka. V případě potřeby zasedá výchovná komise za účasti kurátora.
V průběhu školního roku probíhají i akce, kterých se rodiče mohou zúčastnit (Den otevřených dveří, Vánoční jarmark apod.).
Název aktivity |
Datum konání |
Realizátor, přednášející |
Slavnostní zahájení šk. roku, přivítání prvňáků |
11.9.2023 |
ŘŠ + ped. prac. |
Třídní schůzky |
26.9.2023 23.11.2023 25.4.2024 |
TU TU + ped. prac. TU + ped. prac. |
Den otevřených dveří |
25.10.2023 |
Všichni |
Vánoční jarmark |
Prosinec 2023 |
všichni |
III. PROGRAM PREVENTIVNÍCH AKTIVIT PRO ŽÁKY ŠKOLY
1. Způsob seznámení žáků s činností ŠMP, možnostmi pomoci a PPŠ
ŠMP se představí žákům v jednotlivých třídách a seznámí je s konzultačními hodinami. Žáci mohou ŠMP oslovit přímo nebo prostřednictvím schránky důvěry. Popř. se mohou zapojit do projektu Nenech to být (el. Schránka důvěry, která u nás funguje od šk. roku 2016/17). Na anonymně umístěný dotaz bude odpověď umístěna na nástěnku ve 2. Patře, jinak vše bude řešeno osobně.
Další informace žáci naleznou na nástěnce v 2. patře.
KH: čtvrtek 9,40 – 10,00 v kabinetě fyziky ve 2. patře
2. Specifická všeobecná prevence pro žáky ve výuce, která je součástí učebních osnov
Aktivity, které jsou součástí učebního plánu (na základě již zpracovaného Školního vzdělávacího programu) + aktivity které nejsou součástí učebního plánu. Jde o aktivity, které nereagují na aktuální problémy a týkají se všech tříd v daném ročníku.
1. – 3. ročník (třídy)
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
Prv |
Běžná rizika – doma, venku Chování k cizím lidem |
Mgr. Šmatláková, Mgr. Hubalová, Mgr. Havelková, Mgr. Ševelová |
Prv |
Dopravní výchova |
Mgr. Šmatláková, Mgr. Hubalová, Mgr. Havelková, Mgr. Ševelová |
Prv |
Besip Branný den |
Mgr. Šmatláková, Mgr. Hubalová, Mgr. Havelková, Mgr. Ševelová |
Prv, Čj |
Zásady vzájemné komunikace |
Mgr. Šmatláková, Mgr. Hubalová, Mgr. Havelková, Mgr. Ševelová |
AJ |
Zásady vzájemné komunikace |
Mgr. Krejzová, Mgr. Bajcurová, Mgr. Ratajová |
4. – 5. ročník (třídy)
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
ICT |
Bezpečně na internetu |
Mgr. Srbová, Mgr. Šinfelt, Mgr. Trnková |
Př |
Běžná rizika – doma, venku, roční období, vztah k přírodě První pomoc |
Mgr. Srbová, Mgr. Šinfelt, Mgr. Trnková |
Př |
Dopravní výchova |
Mgr. Srbová, Mgr. Šinfelt, Mgr. Trnková |
ČJ |
Zásady vzájemné komunikace |
Mgr. Srbová, Mgr. Šinfelt, Mgr. Trnková |
6. ročník (třídy)
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
ICT |
Bezpečně na internetu |
Mgr. Růžička |
OV |
Zásady vzájemné komunikace Škola – společná pravidla a normy chování Obec – chování na veřejnosti, vyhlášky MěÚ, instituce spolupracující v obl. prevence |
Mgr. Popelková |
AJ |
Komunikace – umět se domluvit |
Mgr. Bajcurová, Mgr. Krejzová |
Př |
Zdraví, nemoc, prevence Léčivé rostliny |
Mgr. Bešorner |
7. ročník (třídy)
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
OV |
Zásady vzájemné komunikace – způsoby, předsudky Zásady společenského chování |
Mgr. Popelková |
AJ |
Umět vyjádřit vlastní názor |
Mgr. Ratajová |
ČJ |
Zásady komunikace |
Mgr. Krejzová |
8. ročník (třídy)
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
OV |
Zásady společenského chování Konfliktní situace v rodině – způsoby řešení Stresové situace – způsoby řešení Sexuální výchova |
Mgr. Popelková |
Che, Př |
První pomoc Zdravá výživa, zdravý životní styl Protidrogová prevence a jiné návykové látky Sexuální výchova |
Mgr. Bešorner |
AJ |
Zdravý životní styl Vyjadřování vlastního názoru |
Mgr. Krejzová, Mgr. Ratajová |
ČJ |
Úvaha – mezilidské vztahy |
Mgr. Popelková |
9. ročník (třídy)
Vyučovaný předmět |
Preventivní aktivita a její zaměření, způsob jejího vedení (např. předávání informací, prožitková aktivita,…) |
Učitel |
ČJ |
Úvaha moderní komunikace, mobilní telefony, drogy |
Mgr. Popelková |
AJ |
Vyjadřování pocitů, reakce na určité situace Vyjadřování vlastního názoru |
Mgr. Bajcurová, Mgr. Ratajová |
Che, Př |
Zdravá výživa, zdravý životní styl Protidrogová prevence a jiné návykové látky Sexuální výchova |
Mgr. Bešorner |
Jednorázové aktivity pro žáky
Přednáška, projekce videofilmů – pouze informativní programy, pro více žáků, tříd najednou.
Lze samozřejmě uvést poznámku, že bude zařazováno také podle aktuální nabídky.
Název aktivity, akce |
Realizátor |
Zodpovídá |
2023/2024 |
HOP aneb hravě o prevenci, ZÚ Ústí nad Labem |
Mgr. J. Krejzová |
Listopad 2023 |
SORUDO - Preventivní program na šikanu pro 6. a 7. třídy |
Mgr. J. Krejzová |
Jednorázové aktivity budou realizovány a zařazeny podle aktuální nabídky.
3. Specifická selektivní (případně indikovaná) prevence pro žáky ve výuce, reagující na individuální situaci ve třídě
RCH, které bude řešeno: |
Vztahy mezi žáky ve třídě, chování k zaměstnancům školy |
Jak byla situace zjištěna: dlouhodobý problém – problematická třída již na 1. stupni |
|
Kdo bude situaci řešit – jméno učitele nebo externího odborníka, organizace: PPP Litoměřice, Mgr. Kateřina Kozicová |
|
Kdy bude situace řešena: od září 2023 |
|
S použitím jakých metod bude intervence vedena: Sociometrické šetření |
|
Způsob ověření efektivity intervence: |
4. Nespecifická prevence – projektové dny, volnočasové aktivity pro žáky atd.
Školní kroužky jsou pro žáky bezplatné a pravidelně probíhají 1x týdně vždy od začátku října do konce května.
Název aktivity, akce, kroužku
|
Datum nebo frekvence konání |
Vedoucí programu |
Keramika |
1x týdně 14,30-15, |
L. Vernerová |
Angličtina |
1x týdně 14,15-15,00 |
Mgr. Krejzová |
Vaření |
1x týdně 14,30-16,00 |
O. Černá |
Florbal |
1x týdně 14,15-15,30 |
Mgr. Růžička |
Míčové hry |
1x týdně 14,30-16,00 |
Mgr. Šinfelt |
Ruční práce |
1x týdně 15,00-17,00 |
J. Bláhová |
Kondiční cvičení |
Út, Čt, Ne 17,30-20,00 |
Mgr. Rieger, J. Krajník |
Akce, projektové dny, projekty |
||
Lyžařský výcvik |
2.-9. Ročník |
Mgr. Rieger |
Dopravní výchova |
4. ročník |
|
Vánoční jarmark |
1.-9. Ročník |
Vyučující VV, PV + TU |
Noc s Andersenem |
1. stupeň |
Mgr. Popelková |
České středohoří |
8.-9. Ročník |
Mgr. Rieger |
Český ráj s Rafty |
8.-9. Ročník |
Mgr. Rieger |
Relace |
9. ročník |
Mgr. Krejzová |
Den Země |
1. i 2. stupeň |
Mgr. Popelková |
Volby |
1. i 2. Stupeň |
Mgr. Vítková |
Branný den |
1. i 2. Stupeň |
Mgr. Talpová |
Besip |
1. stupeň |
|
Den matek |
1. stupeň |
Mgr. Hubalová |
Zimní víceboj |
1. stupeň |
Mgr. Trnková |
Vánoce |
1. stupeň |
.
IV. SPOLUPRÁCE S OKOLÍM ŠKOLY
V. RÁMCOVÝ ČASOVÝ HARMONOGRAM REALIZACE PROGRAMU
Termín |
Aktivita |
Cílová skupina |
Zodpovídá |
Poznámka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. POSTUP ŠKOLY PŘI VÝSKYTU A ZNEUŽÍVÁNÍ NÁVYKOVÝCH LÁTEK
Výroba, distribuce, přechovávání, šíření, propagace i navádění k užívání omamných a psychotropních látek bez ohledu na věk žáka a prostředí, kde by k tomu docházelo, je zakázáno.
Školním řádem je školou stanoven zákaz užívání návykových látek (NL), jejich distribuci, přechovávání a další formy nakládání. Zároveň platí zákaz vstupu do školy pod vlivem těchto látek. Školní řád stanovuje i sankce z tohoto porušení vyplývající. Je nutný individuální přístup podle závažnosti.
Konzumace NL ve škole:
- Je-li žák přistižen při konzumaci NL ve škole, či na školních akcích, je potřeba mu v další konzumaci zabránit
- NL je třeba odebrat za přítomnosti další osoby a zajistit, aby nemohl žák v konzumaci pokračovat, použijeme ochranné pomůcky
- Sepíšeme stručný záznam s vyjádřením žáka, včetně toho, zda byly provedeny testy na NL, s jakým výsledkem, metodik si zápis založí, vyrozumí vedení školy
- V případě ohrožení žáka na zdraví, zajistí škola nezbytnou pomoc, volá LSPP a Policii ČR, pokud ji nevolala již dříve
- Není-li žák akutně ohrožen na životě, postupuje pedagog podle šk. řádu, ihned zajistí vyjádření žáka a informuje vedení školy
- Není-li žák schopen pokračovat ve výuce, informujeme zákonného zástupce a vyzve je, aby si žáka vyzvedl, jelikož není zdravotně způsobilý k setrvání ve škole; zák. zástupce informujeme i v případě, že způsobilý je
- Při nedostupnosti zák. zástupce informuje škola OSPOD a vyčká pokynů, škola může od OSPODu vyžadovat pomoc
- Škola ohlásí zák. zástupci konzumaci NL ve škole, i když je žák schopen výuky, zák. zástupce má právo se písemně k tomu vyjádřit
- Splní ohlašovací povinnost OSPODu (oznamovacím místem je příslušný odbor obce s rozšířenou působností podle místa bydliště dítěte)
- V případě zájmu žáka nebo zák. zástupce poskytne škola informace k možnosti řešení
- Je nutné odlišovat konzumaci a distribuci (konzumace NL je porušením šk. řádu, distribuce trestným činem)
- Na základě podepsaného souhlasu s testováním na NL, mohou toto testování provést zaměstnanci Městské policie ve Štětí, se kterou má škola, resp. obec uzavřenou dohodu
- Obdobným způsobem postupuje pedagog i v případě, že žák již do školy pod vlivem NL přišel
Distribuce NL
- Jedná se o trestný čin (protiprávní jednání), totéž platí i pro přechovávání
- V tomto případě nezáleží na množství a v případě podezření, že k distribuci NL došlo, musí škola vyrozumět příslušné oddělení Policie ČR (podezření ze spáchání trestného činu)
- U osoby mladší 18 let vyrozumí škola zák. zástupce a OSPOD
Nález NL ve škole:
- U podezřelé látky ji nepodrobujeme žádnému testu ke zjištění její chemické struktury
- Uvědomíme vedení školy spolu s písemným záznamem
- Vyrozumíme Policii ČR, která látku zajistí
- Nemůže-li z časových důvodů Policie ČR látku zajistit, zajistíme ji ještě ve spolupráci s dalším pracovníkem školy s použitím gumových rukavic, látku vložíme do obálky, napíšeme čas, datum, místo nálezu, obálku přelepíme , opatříme razítkem školy a svým podpisem, uschováme v trezoru školy a následně předáme Policii ČR
Alkohol
Prodej alkoholu osobám mladším 18 let je v ČR zakázáno. Je rovněž zakázáno těmto osobám alkohol nabízet, anebo je v konzumaci podporovat.
Školním řádem je stanoven zákaz užívání alkoholu v prostorách školy i na akcích školou pořádaných.
Konzumace alkoholu ve škole:
- Je-li žák přistižen při konzumaci alkoholu ve škole, či na školních akcích, je potřeba mu v další konzumaci zabránit
- Alkohol je třeba žákovi odebrat a zajistit, aby nemohl v konzumaci pokračovat
- Podle závažnosti stavu žáka pedagog posoudí, zda žákovi nehrozí nebezpečí
- Sepíšeme stručný záznam s vyjádřením žáka, metodik si zápis založí, vyrozumí vedení školy
- V případě ohrožení žáka na zdraví, zajistí škola nezbytnou pomoc, volá LSPP a Policii ČR, pokud ji nevolala již dříve
- Není-li žák akutně ohrožen na životě, postupuje pedagog podle šk. řádu, ihned zajistí vyjádření žáka a informuje vedení školy
- Není-li žák schopen pokračovat ve výuce, informujeme zákonného zástupce a vyzve je, aby si žáka vyzvedl, jelikož není zdravotně způsobilý k setrvání ve škole; zák. zástupce informujeme i v případě, že způsobilý je
- Při nedostupnosti zák. zástupce informuje škola OSPOD a vyčká pokynů, škola může od OSPODu vyžadovat pomoc
- Škola ohlásí zák. zástupci konzumaci alkoholu ve škole, i když je žák schopen výuky, zák. zástupce má právo se písemně k tomu vyjádřit
- Jestliže se situace opakuje, splní škola ohlašovací povinnost OSPODu (oznamovacím místem je příslušný odbor obce s rozšířenou působností podle místa bydliště dítěte)
- V případě zájmu žáka nebo zák. zástupce poskytne škola informace k možnosti řešení
- Obdobným způsobem postupuje pedagog i v případě, že žák již do školy pod vlivem přišel
Nález alkoholu ve škole:
- U podezřelé látky ji nepodrobujeme žádnému testu ke zjištění její chemické struktury
- Uvědomíme vedení školy spolu s písemným záznamem
- Nalezenou tekutinu uložíme u vedení školy pro případ usvědčujícího důkazu.
Tabákové výrobky:
V prostorách školy je zakázáno kouřit. Nesmějí zde kouřit žádné osoby, není možné zřizovat místa ke kouření určená nebo kuřárny.
Prostory školy je vhodné označit viditelným textem a grafickou značkou zákazu kouření.
Školním řádem je kouření v prostorách školy zakázáno a stanoveno opatření v případě porušení tohoto zákazu.
Konzumace tabákových výrobků ve škole:
- Je-li žák přistižen při konzumaci tabákových výrobků ve škole, či na školních akcích, je potřeba mu v další konzumaci zabránit
- Tabákový výrobek je třeba žákovi odebrat a zajistit, aby nemohl v konzumaci pokračovat
- Sepíšeme stručný záznam s vyjádřením žáka, metodik si zápis založí, vyrozumí vedení školy
- V případě porušen zákazu kouření, postupuje pedagog podle šk. řádu, TU informuje zák. zástupce
- V závažných případech a jestliže se situace opakuje, splní škola ohlašovací povinnost OSPODu (oznamovacím místem je příslušný odbor obce s rozšířenou působností podle místa bydliště dítěte)
- Z konzumace tabákových výrobků je ve škole vyvozeno opatření stanovené školním řádem
VII. PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ
- viz příloha
VIII. EVIDENCE A ZPŮSOB VYHODNOCENÍ PPŠ
- Hodnocení akcí po jejich realizaci
- Záznamy o projednávání RCH ukládány do katalogových listů
- Hodnocení MPP na konci šk. roku
IX. PŘÍLOHY
- Program proti šikanování
- Krizový plán školy